Krav til morgendagens ledere



I annonser hvor det skal rekrutteres ledere, brukes ofte fyndord som «Handlekraftig» «Tydelig» «Målbevisst», ja til og med ordet «sterk» om organisasjonens fremtidige ledere.

Men er det virkelig nødvendig å være "Handlekraftig", eller "målbevisst" for å kunne lede andre mennesker? Hva med «Hjelpende», «Veiledende» og «Myk». Kan man bruke slike ord i en stillingsutlysning etter en ny leder i 2018?

Her følger ti egenskaper en inkluderende organisasjon må lete etter om den ønsker seg ledere som i fremtiden kan være like effektive som fortidens "tydelige" og «kravstore» ledere. 

Da må dere annonsere etter noen grunnleggende egenskaper der lederen dere leter etter må:

1)      Kunne lytte. Å kunne aktivt lytte er noe annet enn bare å høre hva andre sier.
2)      Ha empati. Å forstå andre er mer enn å lytte til ord.
3)      Styrke andres selvbilde og selvtillit. Lederen må kunne ta utgangspunkt i å den kompetansen medarbeiderne har og ”kurere” den ansattes selvbilde når det er motbakker ved hjelp av ny kompetansetilførsel.
4)      Kunne nullstille seg.  Evne å se ting som de ansatte hver dag er uten å være forutinntatt.
5)      Kunne påvirke.  Evne å bruke involvering for å påvirke andre, i stedet for autoritet og kommando.
6)      Lage fremtidsbilder. Kunne se lenger enn dag for dag. Skape og forme andres tro på fremtiden.
7)      Være intelligent. Å kunne se det sannsynlige utfall av en avgjørelse.
8)      Forvalte andres behov. Være dedikert for å dekke behovene til den enkelte ansatte, og starte "der de er".
9)      Engasjement for andres vekst.Være engasjert i andres vekst og utvikling. Være opptatt av at alle i bedriften utvikler  seg.
10)   Bygge fellesskap. Etablere fellesskapsfølelse sammen med sine ansatte.
11)   Få til endring av virksomhetens dilemma. Den tjenende lederens viktigste oppgaver er å hjelpe medarbeidere til å leve med motstridende hensyn på arbeidsplassen. Konflikter er tegn på utvikling, men må adresseres og håndteres av trygge ledere. Dilemma må vi leve med. Konflikter kan vi løse.
12)   Det er mange veier frem ti å bli «tydelig» og «handlekraftig». Det er mange måter å dyrke frem gode resultater. Hjelp og støtte er en slik vei. Likevel søker bedrifter som skal omstille etter  «sterke», «tydelige» og «målbevisste» ledere. Det enkleste bedrifter kan gjøre for å finne morgendagens ledere er å slutte å gjøre gårsdagens valg.