Noen vil hevde at det er liten forskjell på å være norsk og å være skandinav. Eller Nordisk. Forskjellene kan imidlertid være ganske store. Enhver som har arbeidet med Svensker, Islendinger Dansker eller Finner vil protestere skarpt på at vi er særlig like når det kommer til praksis i ledelse og arbeidsmiljø. Det er mange likheter i Norden, men den største feilen ledere i norske arbeidsmiljø kan gjøre når de skal samarbeide eller jobbe sammen med nordiske kolleger er å ikke anerkjenne at det finnes til dels store forskjeller. (Gillian Warner-Søderholm (2012): But we’re not all Vikings! Intercultural Identity within a Nordic Context, Journal of Intercultural Communication, issue 29.) Økt kunnskap om hvilke kulturforskjeller som faktisk finnes mellom de Nordiske landene når det gjelder ledelse og arbeidsliv reduserer sjansen for å mislykkes.
I Norge ble adelen forbudt i 1814. Dette skjedde ikke i våre naboland. "Ledelse på norsk" har røtter en særegen arbeidslivshistorie med sterke egalitære verdier og tradisjoner: Samarbeidsmodellen i Norge har en historie som i et flerkulturelt og internasjonalt arbeidsliv må videreutvikles for å kunne å bli vår store konkurransefordel norske virksomheter. Ledelse på norsk er som skapt for den nye teknologiske og flerkulturelle virkeligheten:
Den flate strukturen og systematisk likeverdige dialogen mellom ledere og ansatte i er unik. "Ledelse på norsk" forutsetter et likeverdig samarbeid mellom ledere og ansatte, som genererer en høy grad av tillit mellom partene fordi samarbeidet bygger på egalitære verdier. I et nærings- og arbeidsliv med et teknologisk nivå som forutsetter tverrfaglig samarbeid og krysskulturell samhandling kan den norske lederadferden vise seg å være et stort konkurransefortrinn for norske virksomheter fremover. Men bare dersom vi klarer å anerkjenne og ta vare på denne likeverdige måten å arbeide på også i årene som kommer.
Internasjonalt samarbeid, handel og migrasjon forutsetter både horisontal dialog mellom ledere og ansatte, og vertikal integrasjon mellom ansatte med ulik kulturell og med ulik faglig kompetanse. Ny og avansert teknologi vil kreve stadig mer internasjonalt utveksling av kompetanse og tverrfaglig deling av kunnskap. Skal dette fungere må det være korte beslutningsveier og lett for likeverdig dialog mellom mennesker som ser verden forskjellig. Dette er vi jo vant til i Norge.
Faktaboks: Seks globale megatrender:
1) Verden økonomiske sentrum er i ferd med å flyttes fra vesten til østen.
2) Klimaendringer
3) Teknologi og kunstig intelligens
4) Demografisk og sosial endring. Vesten krymper. Østen øker. Migrasjon fra sør til nord.
5) Urbanisering
Betydningen av ansattes kompetanse når verden endrer seg raskt:
Når teknologien endrer seg raskere enn læringsevnen til de ansatte, oppstår det gap. Men, da øker også verdien av de ansatte som kan lære ny teknologi og som kan samarbeide.
Virksomhetenes muligheter til å realisere ny kompetanse hos sine ansatte øker ikke ved kun å ansette smartere individer. Virksomheten er avhengig av at hver enkelt av de smarte ansatte også evner å samarbeide og å dele kunnskap med andre kolleger. Dyktige ansatte vil velge et arbeidsmiljø med kolleger de kan lære noe av. Ledere må dyrke frem egalitære verdier som understreker at alle er likeverdige, enten de lærer eller lærer bort. Ledere kan gjerne legge til rette for interne opplæringsprogram, ekstern videreutdanning, horisontalt og vertikalt samarbeid for å sikre læring og utvikling på virksomhetsnivå. Men dette forutsetter alltid en kultur som verdsetter samarbeid, likeverd og deling mellom de ansatte. Det blir ikke læring og utvikling i en kultur preget av individuell konkurranse og organisatoriske hierarkier. Det er her den norske egalitære kulturen har sitt fortrinn. Den er flat, likeverdig og lett å kommunisere og dele i.
Ved at ledere fokuserer på å utvikle og ivareta egalitære verdier i virksomheten vil lederen også sikre virksomhetens kompetanse i fremtiden, fordi:
- Den ansattes læringsevne og samarbeidsevne frem i tid er mer verdt enn eksisterende kunnskap.
- De ansatte med best læringsevne tiltrekkes av bedrifter med størst potensiale til å lære fra kolleger.
- Norge er et høykostland og har høyt utdannet og engasjert arbeidskraft som forventer å bli hørt og involvert. Egalitære verdier er tiltrekkende for kompetent arbeidskraft.
Den norske modellen og egalitære verdier er vårt fremste fremtidige konkurransefortrinn
Når teknologien endrer seg raskere enn læringsevnen til de ansatte, oppstår det gap. Men, da øker også verdien av de ansatte som kan lære ny teknologi og som kan samarbeide.
Virksomhetenes muligheter til å realisere ny kompetanse hos sine ansatte øker ikke ved kun å ansette smartere individer. Virksomheten er avhengig av at hver enkelt av de smarte ansatte også evner å samarbeide og å dele kunnskap med andre kolleger. Dyktige ansatte vil velge et arbeidsmiljø med kolleger de kan lære noe av. Ledere må dyrke frem egalitære verdier som understreker at alle er likeverdige, enten de lærer eller lærer bort. Ledere kan gjerne legge til rette for interne opplæringsprogram, ekstern videreutdanning, horisontalt og vertikalt samarbeid for å sikre læring og utvikling på virksomhetsnivå. Men dette forutsetter alltid en kultur som verdsetter samarbeid, likeverd og deling mellom de ansatte. Det blir ikke læring og utvikling i en kultur preget av individuell konkurranse og organisatoriske hierarkier. Det er her den norske egalitære kulturen har sitt fortrinn. Den er flat, likeverdig og lett å kommunisere og dele i.
Ved at ledere fokuserer på å utvikle og ivareta egalitære verdier i virksomheten vil lederen også sikre virksomhetens kompetanse i fremtiden, fordi:
- Den ansattes læringsevne og samarbeidsevne frem i tid er mer verdt enn eksisterende kunnskap.
- De ansatte med best læringsevne tiltrekkes av bedrifter med størst potensiale til å lære fra kolleger.
- Norge er et høykostland og har høyt utdannet og engasjert arbeidskraft som forventer å bli hørt og involvert. Egalitære verdier er tiltrekkende for kompetent arbeidskraft.
Den norske modellen og egalitære verdier er vårt fremste fremtidige konkurransefortrinn
- Den store tilliten nordmenn har til eget samfunn gir større økonomisk avkastningAlexander Cappelen, professor ved Norges Handelshøgskole (NHH)
enn oljen i Nordsjøen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar