Fremtiden er ikke digital. Den er relasjonell



Den norske modellens betydning for innovasjon og utdanning

I EN KRONIKK I NEW YORK TIMES fra 5. september ( 2018) står det 

“I Am Part of the Resistance Inside the Trump Administration
I work for the president but like-minded colleagues and I have vowed to thwart parts of his agenda and his worst inclinations”

(Oversettelse)
«Jeg er en del av motstandsbevegelsen innad i Trump Administrasjonen.
 Jeg jobber for presidenten, men like-sinnede kolleger og jeg har lovet å motvirke hans agenda og hans dårligste tilbøyeligheter.»


Jeg vet ikke hvilken utdanning denne personen har. Men jeg er ganske sikker på at han eller hun har utdanning. Utdanningen han eller hun fikk for 10 eller 15 år siden var helt sikkert ikke spisset for å håndtere akkurat denne situasjonen denne ansatte opplever nå. Vedkommende kunne ikke for ti år siden ta en Master i faget «hvordan håndtere klin kokos presidenter som gjennomsnittlig lyver og manipulerer 15 ganger om dagen.».

Det er utdanningen i seg selv som nå sikrer at denne ansatte evner
kritisk tenkning, forstår hvordan samfunn må fungere gjennom maktfordeling og faktabasert informasjon, og nå evner å se forskjell på rett og galt i en kompleks situasjon.

I Frankrike dør det mennesker i demonstrasjoner fordi regjeringen ville sette opp dieselavgiften med 32 øre. I USA sulter statsansatte fordi presidenten vil bygge en mur mot verden. Det er sterke endringskrefter på gang der ute.
Globalisering, teknologisk utvikling, migrasjon og klimaendringer er alle endringsdrivere som vil påvirke fremtiden vår. Vi kjenner enda ikke konsekvensene av hva  Brexit, Trump sine handelskriger eller de gule vestene betyr for vår fremtid. Men vi vet at alt dette betyr endringer for oss alle fremover.

Norsk Løsning
Men det finnes god medisin vi kan ta for å møte disse utfordringene. Den er norsk, og den er god.

Visste du at:
-       Arbeidsmiljøloven i Norge sikrer alle arbeidstakere rett til permisjon for å ta mer utdanning? Har du har vært i arbeidslivet i tre år trenger du ikke å være fast ansatt eller jobbe heltid for å ha lovbestemt rett til å ta ut studiepermisjon. Du kan være borte fra jobben  i inntil 3 år. Det er heller ikke nødvendig at utdanningen er relevant for stillingen du har. Det er nok at den er relevant for arbeidsmarkedet generelt. ( AML§ 12-11)
-       En del Landsoverenskomster slår fast at ansatte innen to år skal ha tilbud om etter og videreutdanning ( REF: elektrofagene, Energiavtalen, Heisoverenkomsten)
-       I særavtalen i Staten heter det at du kan få permisjon med full eller delvis lønn i inntil ett år (dersom etter- og videreutdanning er nødvendig for virksomheten.)
-    De fleste fagforbund har enorme fond og stipend til etter og videreutdanning for ansatte?
-       FLT, LO og andre arbeidstakerorganisasjoner har også egne utdanningselskaper der medlemmer gratis kan få kurs, Bachelorgrader eller mastergrader. Forbundet for Ledelse og Teknikk sitt selskap heter ADDISCO og omsatte i fjor for mer enn 20 millioner i bachelor og og masterstudier. LO sitt studieforbund AOF omsatte alene for over 103 millioner i fjor.
-       I tillegg er det en rekke rabattordninger som blant annet Høyskolen Kristiania, BI og NHH gir til ulike virksomheter og ansatte i arbeidslivet i arbeidslivet som ønsker å utvikle seg faglig.
-       Arbeidsgiverforeningene har også egne kurs og kompetansetilbud til ledere og ansatte.

Norge som industrinasjon har stor endringskompetanse og et fleksibelt arbeidsliv som gjentatte ganger har evnet å tilpasse seg store skiftninger i teknologi og politiske rammevilkår. Norge hadde neppe vært et av verdens beste land å bo i hadde det ikke vært for ansattes, arbeidsgiveres og Statens felles satsing på utdanning til alle, og lik rett til utdanning for alle.

Penger til utdanning som Staten, de ansatte gjennom deres organisasjoner - og virksomhetene selv stiller til disposisjon for å møte den teknologiske utviklingen i 2019, er fremdeles en del av løsninger som har vært tilgjengelig siden 1930 tallet. 


Kjernen i den norske modellen
er at arbeidsgiver- og arbeidstakerforeningene og Staten - sammen skal utforme den økonomiske og sosiale utviklingen i Norge, (i bytte mot et fredelig og regulert arbeidsliv). Et overordnet mål for modellen har hele tiden vært å sikre en sosial utvikling med små forskjeller. Norge har vært – og er fremdeles - et egalitært samfunn ( samfunn med likhetsverdier) med en egalitær kultur, der store forskjeller i lønn, kompetanse og utdanning skal - og bør – underkommuniseres og unngås. Men det betyr ikke at vi ikke verdsetter høy utdannelse. Vi har gjennom den norske modellen allerede løftet en befolkning fra å være et av de landene i Europa med lavest allmennutdanning på begynnelsen av 1900 tallet til den befolkning som er blant de best utdannede i verden. En undersøkelse fra 2015 ( Survey of Adult Skills (2012, 2015)) viser at Norge ligger på 4. plass i andelen av befolkningen som har høyest allmennutdanning, kun slått av Finland, Nederland og Sverige.

Den samme undersøkelsen viser at Norge de siste årene har økt sin næringsandel av kompleks tjenesteyting, så som oljeservice, havbruk, farmasi, alternativ energi eller kunstig intelligens, på bekostning av ensidig Hi-Tec produksjon, som for eksempel å produsere deler til Smart-telefoner eller PCer, bildeler eller andre produkter som i økende grad er truet av robotisering.
Slike komplekse leveranser av sammensatte kompetansetjenester til industri og næringsliv forutsetter at vi har en befolkning som A) har høy kompetanse og B) Kan samarbeide på tvers av ulike faggrupper av godt utdannet personell og C) kan samarbeide godt mellom ledere og ansatte.

I Norge er vi eksepsjonelt gode til å samarbeide. I norsk arbeidsliv klarer fagpersonell, ledere og folk med doktorgrader å samarbeide om å utvikle produkter og tjenester som forutsetter tverrfaglighet og likeverdighet. Denne egalitære tilnærmingen mellom faggrupper, ansatte og ledelse er på ingen måte selvsagt i alle kulturer og alle land. Det kan være nok å tenke på asiatiske kulturer som Kina eller Trumps regime i Amerika.

Og her er vi ved det grunnleggende: Dersom vi tror at teknologiutviklingen, globaliseringen og robotiseringen fremover går så raskt at mye av det vi jobber med i dag vil være avleggs om 5 – 10 år, hvordan kan vi vite hvilken utdanning studenter eller ansatte som vil ta etterutdanning bør vi satse på i dag? Hva vil være norsk arbeidslivs fortrinn i fremtiden? Kan vi i det hele tatt utdanne studenter i dag, når vi ikke engang vet hva de skal jobbe med om 10 år?

Svaret er ja. For vi vet vi er verdens beste på likhet. Vi vet vi er gode på samarbeid. Og, vi er gode på Utdanning til alle. Den norske modellen er en modell som dyrker likhet og som gir alle arbeidstakere tilbud om etter- og videreutdanning. Fagforeningene er til og med med på å betale for dette sammen med arbeidsgiverne. Det er ikke bare de rikeste eller de som jobber i bedrifter med god råd som får tilbud om etter- og videreutdanning i norske virksomheter. Alle som vil har like muligheter. Også etter å ha startet i arbeidslivet. Det unike Norge kan få til fremover er ikke å utdanne mange med mastergrader og doktorgrader. Det kan alle land gjøre.

Det unike Norge kan få til også i fremtiden er å utdanne både folk med doktorgrader og fagarbeidere, men samtidig ta vare på likhetsverdiene våre som gjør at doktorander og fagfolk samarbeider på tvers av sine utdanningsnivåer.

Men hva med robotene? Kritikere av den norske modellen hevder at den norske modellen ikke er bærekraftig. Lønningene våre er for høye, sier de også, sammenlignet med asiater, amerikanere eller afrikanere. Menneskene i Norge er rett og slett for dyre. Robotene kommer, og vi vil ikke lenger ha behov for all arbeidskraften. Noen skal få borgerlønn. Lønn for å gjøre ingenting. Robotene tar over. Vi har dessuten hørt den siste uken at vi bare kan slutte å føde barn også. De er ikke lønnsomme de heller. Dette kan høres logisk ut i et regnestykke, men sånn er det likevel ikke.

Kompetanseutvikling, læring og innovasjon skjer bare – og jeg understreker bare - når mennesker med ulik kompetanse, ulik bakgrunn og ulik utdannelse møtes, behandler hverandre likeverdig og samarbeider om å nå felles mål. Det var når skole drop-out Steve Jobs møtte Steve Wosniak at Apple computers kom til. Det var da Bill Gates møtte Paul Allen at Microsoft så dagens lys. Det var når oljeindustrien til havs møtte den norske Kraftverks-industrien som bygget betongdammer i høyt oppe i norske fjell at de første boreplattformene i Betong som skulle stå langt ute i Nordsjøen så dagens lys. Trollplattformen har totalhøyde på 472 meter og en undervannsstruktur i betong på 369 høyde meter kunne aldri vært utviklet andre steder enn i Norge. (Eiffeltårnet er til sammenligning 300 meter høyt. ) Spesefikk norsk Kompetanse paret med samarbeid mellom faggrupper, ledelse og ansatte gir innovasjoner i Norge vi ikke ser andre steder i verden. Vi kan fortsette å nevne havbruk, oppdrettsbåter, GSM, Aluminium, gjødsel eller dagens forvaltning av oljefondet som langt på vei nå er et kapitalfond.. Listen er lang.

Så hva betyr den norske modellen  for deg som er leder eller HR medarbeider når du skal tenke kompetanse for fremtiden?


Fremtiden er ikke digital. Den er relasjonell. Kunsten å samarbeide på tvers av hierarkier, teknologier, kulturer og faggrupper er fremtidens spisskompetanse.  Gjennom å samarbeide og inkludere også de ansattes ordninger og fond for kompetanseheving i bedriftenes utdanningsprogrammer har norske ledere og virksomheter en unik mulighet til å dyrke frem en større bredde av kompetanser i bedriften enn våre utenlandske konkurrenter.


Dette samarbeidet i seg selv skaper en mulighet og en kultur for at norske virksomheter kan tenke tverrfaglig når de skal utdanne arbeidsstokken sin..Noen ansatte skal ha
-       It kompetanse og er i front på teknologiutvikling,
-       Andre skal ha evne til kompleks, tverrfaglig problemløsning,
-       Noen skal lære bort samarbeidsevner, sosiale, emosjonelle og kommunikasjons kompetanser.
-       Og noen må ha kulturforståelse og språk kompetanse.

Hvem som helst kan programmere en app eller lage en teknisk ny dings. Vårt nasjonale konkurransefortrinn ligger samarbeidet. Ikke hvem som helst kan samarbeide tverrfaglig og likeverdig på tvers av hierarkier og faggrupper når det skal innoveres og skapes kompliserte, høykompetente produkter og tjenester. Veldig få andre land og kulturer innser at de må dele på regningen når det skal lages utdanningsløp for arbeidstakere. Ikke alle land har forståelse av verdiene av likeverd og at å samarbeide flerfaglige eller løsrevet fra hierarkiene i bedriften i seg selv har en verdi.

Det er når arbeidstakere og arbeidsgivere samarbeider at vi stopper å bygge murer mot fremtiden og mot verden. Det er når vi har tillit til hverandre at vi tar inn over oss at klimaendringer krever endring og dermed tolererer høyere dieselpriser. Det er når vi samarbeider om å lage utdanningsprogrammer som gir like muligheter for alle, at vi sammen føler vi har mer å vinne enn å tape.
 








Jeg er ikke redd for fremtiden. Den norske modellen for utdanning har klart å møte fremtiden før, og vil klare det igjen!

Kjetil A, Vedøy

Innlegget ble fremført i en paneldebatt på Høyskolen Kristiania