Kulturtilbud er rett medisin mot Korona-utmattelse


Mange ansatte har det ikke så bra på hjemmekontoret. Flere studier viser at pandemiens krav om utstrakt bruk av hjemmekontor blant annet resulterer i mindre effektive samarbeidsprosesser, mangel på sosiale kontakter og svakere tilhørighet til arbeidsplassen og til kolleger. Dette skal fortsette lenge enda. Hva kan vi gjøre for å håndtere denne situasjonen?

I en tid der kontorene våre stenger og ansatte mer enn noen gang trenger mening, refleksjon og underholdning, ligger kulturlivet med brukket rygg. Vanligvis – når det ikke er pandemi – bruker norske virksomheter underholdnings- og kulturbransjen til å motivere ansatte gjennom arrangementer, konserter eller kulturelle innslag på konferanser.Virksomhetene gjør ikke dette for å være snille med kunstnere, men fordi det har positive effekter på ansatte og deres arbeidsmiljø og motivasjon.

Og slik bør det fortsette å være. I en tid der ansatte mer enn noen gang trenger mening, refleksjon og underholdning, må arbeidsgivere samarbeide med kulturlivet om å finne løsninger for sine ansatte

Sju grunner til å bruke kulturlivet til å motivere ansatte

1) Gjennom å få delta på kulturelle arrangementer opplever ansatte å bli satt pris på. Når kunstnere deler med oss, føler vi oss verdifulle, kjenner oss igjen og får nytt håp om at vi en dag skal oppleve noe fint sammen med våre kolleger igjen.

2) Felles opplevelser gir oss fellesskap. Det spiller nesten ingen rolle om dere velger en forestilling med Per Gynt, Stand-up med Atle Antonsen eller en konsert med artisten Dagny. Felles opplevelser som vekker felles følelser knytter oss sammen, gir oss et friminutt fra det som oppleves som vanskelig, og gir ny tro på fremtiden.

3) Skaper mening inn i en felles fremtid. Kulturelle innslag hjelper deg som leder med å binde det som skjer på jobben sammen med fortiden dere har felles og innholdet i en fremtid dere skal forme sammen. Hvem var dere før pandemien? Hvem er dere nå? Og hva skal dere være etterpå? Å bygge kulturelle fellesskap gjennom å erfare felles kulturelle opplevelser og reflektere over dem sammen, skaper samhold og gir mening.

4) Vi lærer hverandre å kjenne gjennom kuluropplevelser. Kultur har mange uttrykk, fra klassisk musikk til teater, stand-up og popmusikk. En standupkomikers underfundige blikk på hverdagen, Ibsens tanker om hvem vi alle er, eller popstjernens rørende melodi om et øyeblikk av intens kjærlighet. Gjennom å oppleve kunst sammen lærer vi andre å kjenne. Vi deler felles følelser og vi kjenner på håp og fellesskap igjen. Alt det vi ikke kan formidle i et teamsmøte, kan vi få erfare i en kulturell opplevelse.

5) Gjør det lettere å dele følelser. Ansatte som har ledd eller grått sammen under et kulturarrangement har så mye mer å dele under neste Zoom-møte enn bare tall og figurer på en skjerm. Kulturelle opplevelser er noe som fester seg i oss. Powerpointplansjer og XL-ark forsvinner etter få minutter. Å få lov til å vise glede, til å gråte eller til å oppleve hjertevarm latter sammen gjør noe med oss og gjør det lettere å dele følelser.

6) Hjelper oss til å bry oss om andre. Gjennom å delta i kunstneres kreative tilnærming til en virkelighet vi deler, får vi hjelp til å se på oss selv gjennom andres øyne enn våre egne. Da blir vi kanskje litt mindre selvopptatt, bryr oss litt mer om hverandre og tåler enda litt mer av de utfordringene som venter oss denne vinteren.

7) Kreativitet og kulturelt engasjement gir bedre mental og fysisk helse. Forskning fra England viser at deltakelse i kulturelle aktiviteter har positive helsemessige fordeler, og gir sosial samhørighet og følelsesmessig og fysisk velvære. Gjennom å legge til rette for kulturelle arrangementer under denne pandemisituasjonen kan arbeidsgivere bidra til at det er en friskere ansattgruppe som møtes igjen når pandemien er over.

Hva med smittevern? Lar det seg gjennomføre i praksis å gi ansatte kulturtilbud nå?

Ja! Men det må tenkes nytt.


Våre kunstnere, teknikere og institusjoner er kreative, fleksible og dyktige. På samme måte som bedriftene nå må lete etter muligheter til å ta vare på og sette pris på sine ansatte, så må kulturinstitusjonene, ansatte og artister tenke på nye måter om arenaer, innhold og form.

Smittevernstiltakene må vi jobbe med, ikke mot. Arbeidsliv og kulturliv trenger hverandre mer enn noen gang, men vi trenger arenaer å møtes på for å drøfte oss frem til kreative løsninger. 

Det er bare å sette i gang!


Referanser:

Artikkelen er redigert og publisert av Kunnskap Kristiania, Høyskolen Kristianias kunnskapsmagasin, og første gang publisert 29. oktober 2020.

Den er også publisert i Dagens perspektiv 6.12.2020





Kommentarer