Industrialiseringen
I den tidlige fasen av industrien i Norge ved starten av 1900 tallet handler ikke god ledelse om kommuniserende eller tilretteleggende ledere som ivaretar hver enkelt arbeidstaker.[1] Ledelse handlet på denne tiden om faglig kompetanse og kvalitet. Ledelsesidealet i Norge under den tidlige industrialiseringen bærer preg av det som kan kalle tysk paternalistisk fagledelse[2].Industrialiseringen startet i Norge på et tidspunkt da arbeidslivet ellers i Norge hadde en tradisjon for at ledelse ble utøvd av den beste fagpersonen: Mesteren . De som ikke kunne faget - lærlingene og svennene - forplikter seg ikke bare til å lære seg faget ( lauget), men også til å etterleve laugets verdier. Faglig kompetanse ble på denne tiden lært gjennom utførelsen av et konkret arbeid under tett oppfølging av en mester. Lauget var instansen som sikret en god faglig standard og som drev fagets utvikling. Mesteren - den faglige eksperten - var selve den levende inkarnasjonen av alle laugets verdier - mesteren var en leder som forvaltet straff og belønning basert på lærlingenes faglige prestasjoner og utviste verdier og atferd. Å kunne sitt fag og over tid viste at du hadde inkarnert laugets verdier. Slik faglig ekspertise ble et av de viktigste rekrutteringskriteriene for utnevnelse av ledere. Det er interessant å merke seg at lojaliteten mellom menneskene før industrialiseringen gikk vertikalt innad i faget og ikke horisontalt mellom arbeidsfolk på tvers av faggruppene slik det ble tilfelle etter industrialiseringen skjøt fart[3].
Norge er en relativt ung nasjon som fikk sin frihet først i 1905. Etter å ha vært underlagt Danmark og Sverige i mange hunder år sto Norge ved starten av 1900 tallet alene, uten en egen adel[4] og uten de ekstreme forskjeller mellom borgerskap og arbeiderklasse og bønder som i resten av Europa. Ledelse i norsk arbeidsliv fikk dermed gode muligheter til å utvikle seg til å bli mer egalitært, uformelt og likhetsorientert enn i resten av Europa.[5]
Kompromissenes land og kultur
Vi skal ikke underslå at det har vært store forskjeller og mange konflikter mellom folk i det nyere Norges historie, det har vært betydelige klasseforskjeller og forskjeller mellom by og land. Men selv om konfliktene i Norge har vært intense, kjennetegnes norsk samfunnshistorie likevel av de store kompromissene. De store konfliktsakene i norsk historie ble sakene ingen vant, men som heller ingen tapte. Norge er fremdeles ikke verken pietistisk kristent, helt avholdende fra alkohol, helt nynorsk, ikke helt sosialistisk, kommunistisk eller borgerlig. Vi bor ikke alle i distriktene, men mange bor fremdeles der. Vi har ikke planøkonomi, men heller ikke en ren markedsøkonomi. Vi er heller ikke helt Eu-medlem og er heller ikke helt utenfor EU. Norsk historie kjennetegnes av dype konflikter, men også av velfungerende, vedvarende kompromisser.
Lover og avtaler
Hovedavtalen
ble et kompromiss som ble muliggjort fordi verken arbeiderne eller borgerne hadde styrke til å påføre motparten sin optimale løsning. En annen viktig suksessfaktor var at forlikene var reelle kompromisser. Ingen klasser vant vilkårsløst over de andre. 1 I den første hovedavtalen i 1935 fikk Staten, arbeidsgiverne og arbeidstakerne til å skape fred i både det norske samfunnet og i arbeidslivet. Resultatet ser vi den dag i dag i det vi kaller for trepartssamarbeidet mellom arbeidsgiverne, arbeidstakerne og Staten. Resultatet var den norske modellen. I bedriftene ble det innført ulike grader av medbestemmelsesmuligheter for de ansatte mot en kraftig innskrenking av streikeretten ( også kjent som fredsplikten).
Kilde: Fafao[6]
Forskjellene i Norge er mindre enn ellers i Europa, og de sosiale forskjellene ble i løpet av etterkrigstiden systematisk utlignet og ble mindre og mindre. Bedre økonomi – også som følge av kompromissene og trepartssamarbeidet i arbeidslivet - ble brukt til å utligne sosiale og geografiske forskjeller i Norge etter andre verdenskrig. Ellers i Europa fikk store sosiale og økonomiske forskjeller det resultat at avstanden mellom samfunnsklassene var større og det ble fastholdt en mer autoritære samarbeidsform mellom ledelse og arbeidere på arbeidsplassene. I dag preges norsk arbeids- og samfunnsliv fremdeles av relativt flate hierarkier med svært liten lønnsvariasjon og høy grad av medvirkning mellom ledere og ansatte i forhold til resten av Europa.
Det kollektive arbeidersamholdet[7] og realiseringen av en rekke kollektive verdier i et svært homogent samfunn preget industrisamfunnet og gjenoppbygningstiden etter krigen, men er nå erstattet av et mangfoldig og flerkulturelt velferdssamfunn der mulighetene til å realisere seg selv finnes for alle og ikke skal begrenses av noen gruppe eller strenge sosiale normer og kontroll.Kulturen og verdiene i dagens Norge er preget av frihet til å velge hva man vil bli og hvem man vil være. Valgmulighetene er uendelige. Norsk arbeidsliv i 2020 er ikke til å kjenne igjen i forhold til 1920, og det vil være tilnærmet umulig å forsøke å analysere arbeidslivet i dag ene og alene med utgangspunkt i Hovedavtalen mellom partene fra 1935 eller med utgangspunkt i bare Arbeidsmiljøloven fra 1977.
Så gjenstår det å se om evnen til å finne kompromisser mellom sterke økonomiske interesser fremdeles preger den norske kulturen tilstrekkelig slik at vi utvikler nye mekanismer i fremtidens arbeidsliv som evner å ta vare på et likeverdig arbeidsliv.
[1] Skogstad, A., og S Einarsen. red. Ledelse
på godt og vondt. 5 ed. Bergen: Fagbokforlaget, 2010. s. 48
[2] Skogstad,
A., and S Einarsen. eds. Ledelse på godt og vondt. 5 ed. Bergen:
Fagbokforlaget, 2010. S 42
[3] Først og
fremst var samfunnets sosiale oppbygning eller struktur nokså fast.
Samfunnet kan ses som oppdelt i parallelle søyler
eller stender: embetsstanden, handelsstanden, håndverkerstanden og
bondestanden. Sosiale bånd eksisterte mellom topp og bunn i hver stand, men i
mindre grad mellom de ulike stendene. I de kapitalistiske industribedriftene
ble forholdet mellom arbeidsgivere og arbeidstakere mer anonymisert, særlig i
store bedrifter. [...] Resultatet var økt samhørighet mellom arbeiderne
(solidaritet) og utviklingen av en klassebevissthet, som ledet til organisering
i en arbeiderbevegelse. Arbeidsgiversiden organiserte seg tilsvarende.
klassesamfunnet ble de vertikale lojalitetsbåndene svekket og
erstattet av mer kontraktlignende forbindelser. Dette var spesielt synlig i håndverket
og på brukene (som jernverk, sagbruk og lignende), som etter hvert ble
erstattet av industri. Håndverksmesterne ble enten selvstendige småhåndverkere
eller kapitalistiske arbeidsgivere, de tidligere svennene og læreguttene ble
arbeidere.
(www.norgeshistorie.no/industrialisering-og-demokrati/mennesker/1501-fra-stand-til-klasse.html)
[4]Grunnloven
av 1814 (§ 23) bestemte at ingen personlige, eller blandede, arvelige
forrettigheter «maa tilstaaes Nogen for Eftertiden» og forbød (§ 108)
opprettelse av nye grevskaper, baronier, Stamhusog fideikommisser. I 1821 vedtok Stortinget
mot kongens ønske en lov som endelig opphevet alle adelige titler og
privilegier, bare med det forbehold at enkelte adelsrettigheter først skulle
falle bort når de som på den tiden satt med slike rettigheter, var døde. Referanse:
https://snl.no/adel
[5] Industrialiseringen
i Norge skjøt fart etter 1905, og særlig den kraftkrevende industrien opplevde
en eventyrlig vekst, med bedrifter som Nors Hydro, Borregaard (Kellner-Partington
Paper Pulp) og elektrokjemisk i førersetet. Nye steder som Rjukan,
Sauda og Odda ble anlagt. Samtidig ble sosiale lover innført, lover som skulle
regulere arbeidstakernes rettigheter i denne industrien. Syketrygd og
fabrikktilsyn ble innført samtidig som Lo og NAF økte sin innflytelse i
arbeidslivet, var spenningene i arbeidslivet sterke. ( Store Norske leksikon/
Arbeiderbevegelsens historie, bind 4.)
[6] Trygstad,
Sissel C., and Inger Marie Hagen. Ledere i den norske modellen
Ledere i den norske modellen. Oslo: FAFO, 2008.
[7] I
standssamfunnet gikk sosiale plikt-, lojalitets- og ansvarsbånd
mellom over- og underordnet. I klassesamfunnet gikk disse
båndene mellom likestilte innenfor hver klasse. De viktigste forbindelsene i
det nye klassesamfunnet var ikke lenger vertikale, men horisontale. Klassesolidaritet
erstattet relasjonen mellom over- og underordnet som et viktig sosialt lim i
samfunnet.
Norge var annerledes enn mange andre land hvor
standssamfunnet bestod av rettslig privilegerte klasser, som adelen. (« Fra
Stand til klasse», Jan Eivind Myhre, www.norgeshistorie.no/industrialisering-og-demokrati/mennesker/1501-fra-stand-til-klasse.html)
Kommentarer
Legg inn en kommentar